Pla Cerdà

L'IDEA DE CERDÀ​:

Cerdà havia aixecat un plànol topogràfic del Pla de Barcelona. Va aprofitar-lo per redactar al 1855 un avantprojecte d’eixample de la ciutat.  La ciutat planificada per Cerdà era  oberta, amb carrers amples, illes obertes, jardins, edificació baixa i igualitària, sense classes socials separades.

COM SERIA EL PROJETE IDEAT PER CERDÀ?​​​

El Projecte va organitzar la ciutat nova en una trama ortogonal de carrers de 20 metres d’amplada  amb vies de 50 metres que va anomenar transcendentals  que servien per poder travessar-la i comunicar les poblacions veïnes.
L’espai entre els vehicles i el vianant al carrer també es reparteix a parts iguals: voreres de 5m i calçada de 10m. Per facilitar el moviment i la circulació a les cruïlles introdueix els xamfrans, de manera que les illes de cases passen de ser quadrades a octogonals. Els edificis son pensats com a vivendes plurifamiliars de quatre pisos d’alçada màxima, aixecats a nomes dos dels costats de cada illa i amb espais enjardinats entre ells. Per fer realitat d’igualitarisme entre les diferents zones, proposa la divisió de la ciutat en agrupacions de barris (5 x 5 illes), districtes (10 x 10 illes) i sectors (20 x 20 illes) de manera que cada una d’aquestes àrees tinguin els mateixos serveis i equipaments (jardins, escoles, mercats...) independentment de la seva localització.

VA SER BONA IDEA?​​

El projecte de Cerdà no va ser ben acollit per les autoritats municipals ni pels propietaris dels terrenys on s’hi havia de construir. L’Ajuntament havia convocat el mateix 1859 un concurs de Projectes per l’Eixample que va guanyar l’arquitecte Antoni Rovira i Trias, amb una proposta ben diferent de la de Cerdà. Aquest plantejava una ciutat monumentalista, amb carrers de 12 m d’amplada màxima que convergien cap a l’inici de les Rambles i pensada per ser habitada només per les classes benestants.

El mateix Cerdà, al 1863 revisa el seu pla i incorpora variacions com la construcció en tres o quatre dels costats de les illes i l’ integració del ferrocarril dins la xarxa urbana, fent-lo passar de manera semisoterrada per carrers de doble amplada.

No hay comentarios:

Publicar un comentario